Zorgen afschaffing strippenkaart

12-10-2011 om 13:32 uur Zorgen afschaffing strippenkaart

Het ROCOV Utrecht maakt zich zorgen over de voorlichting aan het publiek over de komende afschaffing van de strippenkaart, volgende maand op 3 november. Er komen veel vragen van reizigers, die meer willen weten dan zij op internet of in de folders te weten kunnen komen.

Het ROCOV is vooral teleurgesteld over de slechte verkrijgbaarheid van aanvraagformulieren voor de persoonlijke kaart. Voor jongeren tot 12 jaar en 65+-ers is deze kaart nodig om voor de ‘leeftijdkorting’ in aanmerking te komen.

“Het is logisch dat Connexxion en GVU het liefst gebruik maken van moderne methoden, zoals internet, want dat voorkomt extra kosten voor het vervoerbedrijf,” zegt Jan van Leijenhorst, voorzitter van het ROCOV, “maar er zijn grote groepen reizigers die daar nog niet mee overweg kunnen. Als je niet weet hoe je een pasfoto moet opladen of met iDeal kunt betalen, wil je liever persoonlijk contact.”

Het ROCOV vindt dat de provincie en het BRU ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Beide overheden moeten als opdrachtgever van het openbaar vervoer in onze provincie Connexxion en GVU aansporen meer aan voorlichting te doen.

Het ROCOV vindt het absoluut onvoldoende dat er in de hele provincie maar één loket is waar mensen terecht kunnen voor papieren formulieren. “En dan ook nog op het busstation op Utrecht Centraal”, zegt Van Leijenhorst, “terwijl je in verband met de verbouwing eigenlijk zou willen voorkomen dat daar nog meer mensen heen komen dan voor het reizen en overstappen noodzakelijk is. Er is nog wel een mobiel busje, maar als je wilt weten waar dat komt, moet je dat opzoeken op internet.”

Er zijn ook goede voorbeelden. Sommige gemeenten, zoals Amersfoort, gebruiken de huis- aan-huis-bladen voor de voorlichting aan de eigen bevolking. Maar om aanvraagformulieren in het gemeentelijk informatiecentrum te krijgen, moesten bij Connexxion hemel en aarde worden bewogen. Dit kan per gemeente verschillen.

Het ROCOV zou graag zien dat Connexxion en GVU zich klantvriendelijker opstellen. Van Leijenhorst: “Zij zouden hun klanten als ondernemer moeten koesteren. Soms kost dat inderdaad geld, maar de kost gaat nou eenmaal voor de baat uit."

Nieuwsoverzicht

06-08-2020 Geen mitsen en maren
03-05-2017 Zorgen reizigers over bereikbaarheid Utrecht CS
23-11-2016 Advies over tarieven 2017 verschenen
09-11-2015 Reizigersonderzoek Uithoflijnen
08-01-2015 Wisseling van secretariaat ROCOV Utrecht
11-09-2014 Advies over tarieven 2015 verschenen
29-07-2014 Gedeputeerde om uitleg gevraagd over OV-loket
23-07-2014 Vervoerplan Qbuzz/U-OV
26-05-2014 ROCOV adviseert Connexxion over Vervoerplan 2015
08-05-2014 Advies ROCOV over actualisatie Vervoerplan 2014
26-03-2014 ROCOV boos over afwezigheid Cxx op Utrecht CS
04-02-2014 Advies ROCOV over Streefbeeledennotitie BRU 2020
26-11-2013 Symposium groot succes
11-09-2013 Symposium OV zonder oogkleppen
31-07-2013 Advies over vervoerplan Qbuzz
15-02-2013 BRU vraagt reactie op uitgangspunten OV in 2014
13-02-2013 Regiotaxi Utrecht vanaf 2014 nog gemakkelijker
12-06-2012 Terugkeer bus in Polsbroek en Vlist
29-03-2012 ROCOV kritisch op uitgangspunten OV BRU 2013
29-03-2012 ROCOV ontevreden over hoog tarief Regiotaxi
19-10-2011 Inspiratiemiddag groot succes!
12-10-2011 Zorgen afschaffing strippenkaart
24-08-2011 ROCOV vraagt aandacht Viziris-abonnement
01-06-2011 Negatief advies tariefsverhoging Regiotaxi
07-02-2011 Reizigers niet tevreden overstap Breukelen
27-01-2011 ROCOV nog niet voor afschaffen strippenkaart
27-01-2011 Nieuwe voorzitter ROCOV-Utrecht
09-12-2010 Persbericht RABO-brug
29-11-2010 Advies tarieven 2011
27-10-2010 Inspiratiemiddag tram groot succes
22-09-2010 ROCOV adviseert uitbreiding DRIS
13-09-2010 ROCOV adviseert daltarief OV-chipkaart
08-09-2010 Inspiratiedag tram
06-09-2010 Nieuwe website ROCOV-Utrecht


Abonneer u op onze RSS-feed.